اخبار علمی

دستیابی به گلد استانداردها در درمان فتودینامیکی

دستیابی به گلد استانداردها در درمان فتودینامیکی

درمان فتودینامیک یک روش درمانی تقریباً غیرتهاجمی برای سرطان است. در این روش یک ماده حساس به نور به صورت موضعی یا سیستمی تزریق شده، پس از تابش نوری با طول موج معین فعال گردیده و گونه های اکسیژنی فعال (ROS) تولید می کند که سلول های سرطانی را می کشند. این روش نسبت به سایر روش های درمانی سرطان مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی، حداقل اثرات جانبی را داشته، نسبتاً کم هزینه و دارای قابلیت انتخاب پذیری بالایی است.

درمان فتودینامیکی معمولاً روش درمانی مناسبی برای طولانی مدت نیست، زیرا سلول های سرطانی به طور هوشمندانه مکانیزم دفاعی در برابر این گونه های اکسیژنی را می یابند.

سیستم تیوردوکسین (thioredoxin) یک سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی مهم در تومور است. تیوردوکسین ردوکتاز (TrxR) در سلول های توموری ای که تحت درمان فوتودینامیکی قرار گرفته اند بیان افزایشی داشته یا فعالیت آنزیمی آن در پاسخ به افزایش میزان ROS در سلول زیاد می شود.

اخیراً یک تیم تحقیقاتی با قرار دادن نانوخوشه های طلا و ماده حساس به نور chlorin e6 (Ce6) در لیپوزوم حساس به pH راه حلی برای این مسئله یافته اند. این لیپوزوم های حساس به pH در محیط اسیدی لیزوزوم ها باز شده بار خود را آزاد می کنند، بنابراین نانوخوشه های طلا با مهار TrxR در سیتوپلاسم، میزان ROS را کاهش می دهند و در نتیجه درمان فتودینامیکی اثربخش تر خواهد بود. در درمان فتودینامیکی در موش هایی که تومور داشتند پس از 16 روز رشد مجدد تومور مشاهده شد، در حالی که در موش هایی که با این روش ترکیبی درمان شدند تا 35 روز بعد همچنان تومور مهار شده بود.

لینک خبر


نظر دادن

تماس

آدرس : بزرگراه رسالت- خیابان بنی هاشم- کوچه حافظ- پژوهشکده سلول های بنیادی
تلفن: 23562255(021)
ایمیل: eng.royan@gmail.com