اخبار علمی

بدن بر روی تراشه

بدن بر روی تراشه

سیستم های تحلیلی میکرو فیزیولوژی (MAPs) ، که معمولا به عنوان ارگان بر روی تراشه شناخته می شود، ابزاری ارزشمند برای محققان و پزشکان برای درک عملکرد سلولی و کل بدن در محیط مینیاتوری سه بعدی می باشند. هدف نهایی این است که مدل های بافتی و ارگانهای in vitro را بسازیم و آنها را در یک دستگاه به منظور تقلید از سیستم های چندگانه شبیه سازی کنیم  و تعاملات آنها برای ایجاد "بدن بر روی تراشه" بررسی نماییم و در نهایت از آن ها برای مدل سازی بیماری ها و آزمایش مواد مخدر و سمیت استفاده کنیم.

یکی از چالش های عمده سیستم های MAP، منبع سلولی است که به کار می رود. که می تواند توسط بیماران برای ساخت ارگان شخصی بر روی سیستم های تراشه و یا با استفاده از سلول های پایه ای ایجاد شده برای ایجاد سیستم های عمومی دریافت گردد. در این بخش سلول های بنیادی به وضوح یک گزینه کلیدی هستند. این موضوع  توسط مقالات به صورت ویژه برجسته شده است: امیر صنعتی نژاد "تمایز سلول های بنیادی را برای توسعه سیستم عامل های شخصی بر روی تراشه" بررسی می کند، در حالی که دیوید جی . بیبی مقاله اصلی خود را در مورد "یک مدل ارگانوپروپیک عصبی مصنوعی پاسخ ایمنی با استفاده از سلول های اندوتلیوم مشتق شده ازسلول های پرتوان القایی( iPSC ) ارایه می نماید.

در برخی مقالات دیگر نیز بر روی یک ارگان و یا بیماری خاص تمرکز شده است. به عنوان مثال راجر د. کام مدل های درون تنی برای سیستم های میکرو سیالی مربوط به اختلالات نوروژنیک را خلاصه می کند. الکساندر اس ماسینگ به بررسی ذخیره سلول های کبدی بر روی یک تراشه می پردازد. و بسیاری محققان دیگر که تمرکز خود را بر روی یک ارگان بر روی تراشه قرار داده اند.

با همه این توضیحات سوال اصلی که مطرح می شود این است: آیا ما انتظار داریم روزی کل بدن ( انسان کامل) را روی تراشه بیاوریم؟ ما هنوز نمیدانیم، اما این مسئله ویژه، مدرنترین هنر در این حوزه را به عنوان یک گام بزرگ برای ایجاد سیستمهای چندگانه یکپارچه ارائه میدهد.

 

لینک خبر

مترجم: مریم صحرارو


نظر دادن

تماس

آدرس : بزرگراه رسالت- خیابان بنی هاشم- کوچه حافظ- پژوهشکده سلول های بنیادی
تلفن: 23562255(021)
ایمیل: eng.royan@gmail.com