اخبار علمی

فرمولاسیون نانو برای تولید واکسن خوراکی علیه باکتری معده

فرمولاسیون نانو برای تولید واکسن خوراکی علیه باکتری معده

واکسن ها با فعال سازی سلول های ایمنی علیه یک عامل بیماری زای مشخص، قدرت مقابله بدن با آن عامل را بالا برده و راه حل مناسبی برای پیشگیری از وقوع یا پیشرفت بیماری هستند. روش متداول برای تجویز واکسن، تزریق درون وریدی است.

این روش، علاوه بر آن که خوشایند بیمار نیست و نیاز به یک فرد با تجربه برای تزریق دارد، با مشکل عبور واکسن از سدهای مختلف در بدن برای رسیدن به سلول­های ایمنی هدف و هدر رفت بخشی از واکسن توسط دفع کلیوی رو برو است. آن چه امروزه به عنوان روش جدید تحویل واکسن ها به بدن مورد توجه محققان قرار گرفته است، تولید واکسن هایی است که بتوانند به صورت خوراکی وارد بدن شده و با عبور از سدهای موجود، به هدف برسند. تولید واکسن های خوراکی با استفاده از نانو ذرات به عنوان حامل واکسن، تاکنون در بیماری های مختلف گزارش شده و با نتایج مثبتی همراه بوده است. با این وجود، استفاده از واکسن های خوراکی برای مقابله با هلیکو باکتری پیش از این گزارش نشده است.

هلیکوباکتر پیلاری، یک مهمان مقیم در مخاط روده در بدن بسیاری از ما است و اهمیت مقابله با آن این است که می تواند عامل مهمی در انواع بیماری­های مزمن گوارشی از قبیل زخم معده و حتی سرطان معده باشد. مقاومت ضدباکتریایی در استفاده از آنتی بیوتیک­ها برای مقابله با این باکتری نیز یک چالش دیگر است. ژنگ و همکاران در پژوهشی که اخیراً در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است، موفق شدند نانو ذره ای طراحی کنند که قادر به حمل واکسن هلیکوباکتر است و می تواند از راه دهان وارد مجرای گوارشی شده، از شرایط اسیدی معده به سلامت عبور کند و نهایتاً با نفوذ در مخاط روده، از سد سلول های اپیتلیال گذشته و سلول­های ایمنی را مورد هدف قرار دهد. نکته اصلی در طراحی این نانو ذره پوشش­دهی سطح با دو عامل متفاوت است. لایه خارجی نانو ذره شامل یک پلیمر با بار نسبتاً منفی بر پایه پلی اتیلن گلایکول است که ضمن محافظت از تخریب ذره در شرایط اسیدی معده، می ­تواند نفوذ نانو ذره در مخاط روده را تسهیل نماید. با عبور نانو ذره از مخاط روده، لایه سطحی از سطح ذره جدا شده و عامل دیگری که یک پپتید تسهیل کننده نفوذ در غشاء سلول است در معرض قرار می گیرد. به این ترتیب، ذره به آسانی از غشاء سلول های اپیتلیال فرش کننده سطح روده عبور کرده و به مقصد نهایی خود که محل استقرار سلول­های ایمنی است می رسند. مواجهه نانو ذره با سلول­های لمفوئیدی مستقر در پشت سد اپیتلیال، سبب فعال سازی پاسخ­های ایمنی علیه باکتری در محل مخاط روده می شوند. تولید سطح مناسبی از آنتی بادی­ها علیه هلیکوباکتر در خون، تأییدی بر عملکرد موفقیت آمیز واکسن خوراکی معرفی شده بوده است.

 

لینک خبر

مترجم: محمد حسین قانیان


نظر دادن

تماس

آدرس : بزرگراه رسالت- خیابان بنی هاشم- کوچه حافظ- پژوهشکده سلول های بنیادی
تلفن: 23562255(021)
ایمیل: eng.royan@gmail.com